Långa resan till Ulan Bator

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Någon Resa Till Kina blev det inte denna gång. På höstmötem kom vi överens om att jag skulle planera den långa för oss som har tid över. Resan till Ulan Bator och vidare till Almaty där vi skall möta dom som kommer rka spåret och sedan åka tillsammans genom ”stan”-länderna.

Jag har lagt ut den nordligaste rutten genom Ryssland till Bajkalsjön och ner till Ulan Bator. Lite småvägar genom Mongoliet och ner till Almaty där vi förhoppningsvis skall sammanstråla med gruppen som tagit korta vägen till Almaty.

Resan startar i Tallin26/5-15 färjan kommer till Tallin på förmiddagen

Tallin- Narva- Sankt Petersburg- Perm-Jekatrinburg- Tiumen- Omsk- Novosibirsk- Irkurks- UlaanBator  ungefär 710 mil

Ulaan Bator- Kharkhorin- Tsetserleg- Tonsontsengel- Ulangom- En korsning i ödemarken- Bijsk och rakt söder ut till Almaty     390 mil

Genom Ryssland räknar jag med 35-40 mil om dagen dvs 20 dagar

Genom Mongoliet verkar vägen gå bredvid vägen, jag tror 30 mil om dagen är nog ca 14 dagar ner till Almaty.

När jag beräknar hur länge jag skall vara borta så lägger jag till 2 dagar för varje 6 dagar på vägen. Jag brukar aldrig att klara av att åka så sakta, 60 mil om dagen på asfalt och 10 timmar dagsljus är mer normalt.

Hur många är intresserade av att åka långa vägen.
SWES-62
Posts: 117
Joined: 2013-12-06 12:45
Name: Team Skarec/Mårdfalk

Post by SWES-62 »

Jag! Ska gå in o skärrskåda din resväg....   men spontant  låter den helt ok.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Bra. Om du hittar andra alternativa vägar  och platser som är intressanta så berätta.

Jag har föreslagit den väg som jag tror är den norra genom Ryssland i väst-östlig riktning. Jag tror att det är asfalt hela vägen i varje fall till Irkutsk. Kanske ända fram till Ulan Bator. Vägen genom Ryssland ser jag mer som en transportväg, ett uthållighetsprov.

Jag hade hellre lagt en del av resan till Ulan Bator genom Kazakstan men det kan bli problem med det Ryska visumet, eventuellt gäller det bara för tre passager.

Vägen genom Mongoliet kommer att bjuda på en del grusvägar och stäpp på mindre vägar. Det som även lockar är ett par dagar öster om Ulan Bator för att besöka Gangis Kahns mur, inte att förväxla med kinesiska muren. Jag är lockad av att se den riktiga öknen inte bara stäpp.

kom med förslag.

hlsn Klas
SWES-79
Posts: 15
Joined: 2014-08-13 20:10
Name: Dario Lipovsek

Post by SWES-79 »

Tack för att du tagit tag i detta Klas. Under förutsättning att vissa praktiska detaljer löser sig så hänger jag gärna på den långa resan.

Man kanske kan fortsätta bearbeta Motormännen gällande Iran och CDP, kanske tröttnar dom till slut och erbjuder oss något rimligt?
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Jag fick ett mail från Johan Gustavsson (SWES #74)

<i>Hej</i>

<i>Jag tittade lite på möjliga vägen till Mongoliet och såg (vad jag tror) var att den tänkta vägen genom Ryssland går genom en stad som heter Jekaterinburg. Staden har tydligen en hel del i sin historia. Både Tsarfamiljen, en stor industriolycka (mjältbrand -79) och inte långt efter (från Sverige sett) kommer man till området för Kysthym olyckan (Steget under Fukushima).</i>

<i>Hur var tanken, från Finland in till Ryssland och genom Moskva eller Estland och in i Ryssland?</i>

<i>Finns det något i planeringen eller funderingarna som jag kan hjälpa till med?</i>

<i> </i>

<i>Har även tittat runt lite på tillbakavägen, även om det låg utanför "ditt" ansvar att hitta förslag för. Mest för att jag själv är lite nyfiken på att kanske vika av och åka genom Iran istället för över Kaspiska havet. Efter att ha läst om överfärden på http://caravanistan.com/transport/caspian-sea-ferry/ så blir jag än mer säker att jag i alla fall vill ha ett land-alternativ till färjeturen. Har en kollega som är Perser, har hört lite om han kan hjälpa till med lokala kontakter om den vägen blir aktuell.</i>

<i>Nu ska jag hoppa tillbaka till Google Maps och leta vägar, fundera och se om jag hittar mer roligt.</i>

<i>Hälsningar Johan Gustavsson (SWES #74)</i>

 

Hej

Min tanke var att åka lite norr ut genom Ryssland och ett delmål är helt klart Jekaterinburg där tsar-eran slutade.

Jag hade en liten privat tanke genom att starta från Tallin, jag vill spara så mycket som möjligt av staterna runt Svenska havet (Bottenviken och Östersjön). Jag hoppas att jag någon gång ska jag hinna med att göra en ”Kultur resa runt Svenska havet”. Gå på teater, balett, titta på gamla hus, besöka slagfält och okända vägar. Men det blir i framtiden.

Kom med förslag, ideer och andra vägar, vi ska tillsammans lägga ut rutten. För min del är jag även nyfiken på att på utresan åka genom Kazakstan, in vid Uralsk och ut via Semey tillbaks till Ryssland. Jag tror att visumet inte tål så många in och utresor till Ryssland.

Jag skulle gärna åkt genom Iran men jag har just nu inte råd med Carnet, för min del handlar det om minst 130.000:-.

Jag hade en dialog (ensidig) med Motormännen om lägre avgift eller alternativ säkerhet, fastighetsinteckning, men det hade inget resultat.

Hlsn Klas

 
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej,

Har ingen möjlighet att följa med 2015, men följder denna planering med intresse för framtida planer.
Mongoliet verkar ju vara ett kul land att se och "bocka av".

Hur lång tid tänker ni er vara borta totalt?
Ner till Almaty räknar ni ca 35 dagar (förutsatt att allt flyter på ;) ), sen är det minst lika många dagar hem till Sverige igen eller?

 

 
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Angående Iran så ska det finnas ett 10 dagars Carnet som borde räcka för genomresa (Kravet ska vara att åka ut en annan gräns än ankomst) som ska gå att lösa vid gränsen. Den ska som jag förstog det hela vara mycket billigare än att lösa en "hel" Carnet här hemma. Jag ska försöka lirka fram mer information där. //Johan
SWES-79
Posts: 15
Joined: 2014-08-13 20:10
Name: Dario Lipovsek

Post by SWES-79 »

Hej,

Jag har mailat en kille som erbjuder hjälp med 10-dagars carnet till Iran, så fort jag fått svar så postar jag i tråden.

Länk till hans sida:

http://www.overlandtoiran.com/cranet-at-iranian-border
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Hej. Samma kille som jag haft kontakt med. Han vill ha 600 € för carnet för min bil, då möter han upp vid Bajgiran gränskontroll (nära Ashgabat). Han kan också hjälpa till med var vi kan bo och sådant. //Johan
SWES-79
Posts: 15
Joined: 2014-08-13 20:10
Name: Dario Lipovsek

Post by SWES-79 »

Då hann du före, undrar om han kör med mängdrabatt? :)
Post Reply