Långa resan till Ulan Bator

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Jag tror faktiskt det. Han bor i västra Iran och det blir ändå en resa för honom att ta sig till gränsen i öster. De kostnaderna måste han slå ut på de fordon han hjälper över (våra och andras). Jag visste dock inte vilka som kan vara intresserade av att ta den vägen istället för över Kaspiska havet. Om vi listar vilka som är intresserade så kan jag kolla vad grupp-priset blir. Det som behövs är tillverkare, modell och år.

Ska även lägga upp ett litet förslag på väg här som vi kan diskutera kring. Min tanke var att åka norr om Tehran, så man följer bergen på samma sida som Kaspiska havet. //Johan
SWES-79
Posts: 15
Joined: 2014-08-13 20:10
Name: Dario Lipovsek

Post by SWES-79 »

Har googlat runt lite på hans namn nu och det finns en del negativt om honom på forumen på www.horizonsunlimited.com om det nu är samma kille. Hinner inte fördjupa mig mer just nu men kan vara värt att kolla upp.
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Jag har varit lite försiktig med informationen just för att jag bara har en källa, honom själv. När jag tittar runt i forumet du nämner så hittar jag den reseberättelsen som jag tror du refererar till. I slutet står även "EDIT: In the above I am referring to Hossein Ravanyar. In the interests of full transparency, I was asked in a PM by Hossein Sheykhlou to clear this up. Apologies for any confusion." Det är den senare Hussein som jag har haft kontakt med, inte den tidigare. Är dock värt att titta mer på för säkerhets skull.

För er som vill läsa och bedöma själva: http://www.horizonsunlimited.com/hubb/t ... iran-67126

Det var ett par bra saker som går att läsa mellan raderna i reseberättelsen. Det är viktigt att veta vilken in och utpassage man planerar att använda, att byta blir krångligt och dyrt. Man ska också veta hur länge man ska vara i landet, att "stanna kvar" blir dyrt (och kanske även innebär att man kör utan försäkring).  //Johan
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Här kommer ett förslag på vägen in till Ryssland. Färja från Frihamnen i Stockholm till Tallin, Estland och sedan i stort sett raka spåret till Moskva. Waypoints som ligger är mer för att styra vilken väg som visas än att visa på eventuella stopp. 3:an är tullgränsen mellan Estland och Ryssland. (Jag har lagt upp delsträckan i Tripline för att testa att planera där. Om någon vill se kartan närmare kan jag lägga till er så ni kan gå in mer i detalj.) Finns det någon sevärdhet på vägen som vi bör lägga in på kartan? //Johan
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Lag lovade att komma med ett förslag på väg genom Iran, det kommer här. Tanken är att hålla sig i norra delarna och att passera ovanför Teheran istället för att åka igenom (Trafiken ska inte vara rolig i den stan, enligt vad jag har hört). Inpassage sker i Asgabat/Bajgiran och utpassage vid Bazargan/Dogubayazit. Det är möjligt att välja båt över Kaspiska havet (som tidigare nämnts), då skiljs grupperna lämpligen i Asgabat och möts upp i Turkiet.

Sträckan är enligt Tripline 1579km. //Johan

ps. Glömde skriva sträcka på ovan sträcka Stockholm - Moskva, 938km exklusive Estlandsfärjan.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

hej menade du att vi skulle vika ner och åka genom norra delen av Kazakhstan och sedan ut  in i Ryssland igen och upp till Novosibirsk och vidare till Ulanbator. Eller alternativet raka spåret Moskva- Kazan- Novosibirsk, jag tror att denna väg är den tråkigaste. För min del väger det lika mellan Sankt Petersburg-Tyumen - Novosibirsk eller Moskva-Kazaksthan.

Går Carnet att ordna så vill jag gärna åka genom Iran- Turkiet osv. men är det inte ett stort problem med visa och tillstånd genom Turkmenistan
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Det var mer ett antagande att åka via Moskva. Hade för mig att det nämndes men för min del så fyller det inget värde. Gjorde en sträckning över St Petersburg och till Mongoliet. Var det så du menade?

Vad gäller tillstånd för Turkmenistan så har jag mer utgått från att det var vägen som var tänkt, mötas upp i Almaty och sedan åka södra svängen ner över Kaspiska havet. Jag har inte tittat på om det är svårt eller inte utan bara som ett vägalternativ. Alternativet som jag ser det är att åka helt ovanför (Kazakstan till Ryssland, ovanför Ukraina och Vitryssland) /Johan

ps. Sträckan är ungefär den samma. Skiljer ca 40 mil, så valet blir nog mer på vilken väg som är trevligare att köra.
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Tittade lite snabbt på vad jag kunde hitta om Turkmenistan. Det verkar vara svårt att få visum och inresehandlingar om man inte har en tydlig resrutt och tidpunkter att hålla sig till. Det går lättare om man har ett Letter of Invitation, som utges inifrån landet, ofta av resebyråer. Då tillkommer att man behöver ha guide med sig under resan (om jag förstod det rätt). Dock ska det gå att få upp till 7 dagars transit utan att ha guide. Men rådet är att kunna visa upp ett visa för kommande land för att inte få problem i ansökan.

Sen är det dyrt om de tycker att man har en "lastbil" istället för "privatbil" vi gränsen. En 4x4 bil ska dock kosta ca 250 USD i avgift. Om man tittar på sträckan så kan det bli "dyra" mil men kanske värt upplevelsen. Jag kommer att titta vidare för att se om det är möjligt. /Johan
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Ja g har lite av skräck just nu att bli sittande fast i ett land och inte komma någon stans (eller vid en gräns) mitt förslag är att vi struntar i Turkmenistan, vi norr ut och rundar Kaspiska havet genom Kazakhstan och söder ut genom Ryssland ner till Georgien-Azerbaijan och Armenien, genom Turkiet och norr ut.

Genom Turkmenistan ska man ha en tydlig resrutt som ska skrivas in i passet och som man ska följa. Antagligen blir man stoppad var annan timme av en polis som vill ha betalt för att kolla att man följer rutten. Att följa en uppgiven rutt ligger inte för mig.
SWES-62
Posts: 117
Joined: 2013-12-06 12:45
Name: Team Skarec/Mårdfalk

Post by SWES-62 »

Johan! vägen genom Iran skulle kunna funka med oss, och jag vet att Johan H är sugen på Iran...   Om nu Hossein håller vad han lovar ....  Ska spana in din resväg för jag hittar inte heller en vettig färja över kaspiska havet Mvh Bralle

 
Post Reply