Långa resan till Ulan Bator

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-56
Posts: 52
Joined: 2013-10-04 14:14
Name: Linus Hjelm

Post by SWES-56 »

 

Av tidsskäl tror jag att jag nog inte hinner med Mongoliet. Det kanske blir logiskt också med tanke på det här med max två entry till Ryssland... Så jag lutar lite åt den lite kortare versionen till Kazakhstan. Men när jag letar på kartan ser jag ett par områden som jag tycker verkar väldigt intressanta, det ena är Altai-bergen precis innan Mongoliet, det blir en liten omväg men man sparar en "Ryssland-entry". Det andra är bergen i Kirgiziztan och Tadjikistan som lockar starkt.
Vad gäller hemvägen så är jag väldigt sugen på den där färjan Aktau-Baku, men är helt införstådd med komplikationerna. Hittade en länk till hur det kan gå till http://caravanistan.com/forum/viewtopic ... 514&p=1347

Kan bli bökigt, långdraget och inte helt billigt. Men att köra norr om Kaspiska havet och hem genom Ryssland lockar inte jättemycket.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Riktigt bra recept för färjan Aktau-Baku.  man måste räkna med en veckas väntan på båten men det är helt klart genomförbart. För min del innebär det att jag får se Mongoliet, Kirgistan, Tajikistan och Uzbekistan. Och slipper Ryssland efter Kazakstan. Som plus får jag se Azerbaijan, Armenien och Georgien.

Låter bra.

Man det kommer ta tid och kosta pengar.
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Jag har varit lite frånvarande här på forumet och i planeringen. Detta för att det blev osäkert om jag kan delta i resan eller inte då jag samtidigt har tittat på att köpa ett hus i stort behov av renovering. Allt blev klart i veckan som var vilket gör att jag inte kommer ha möjlighet att åka med er. Möjligen hinner jag med en kortare tur ner genom Europa men det blir nog en sista-minuten planering i så fall. Jag kommer följa planerna och reseberättelser med viss avundsjuka men hoppas att det dyker upp liknande planer i framtiden. //Johan
Post Reply