Kapstaden

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Väldigt intressant. Så vill jag åka. MEN dom skriver om att dom har Carnet om vi ska ha svenskt carnet så kommer det att kosta mig minst 300.000 i deposition och det har jag inte råd med. Nu har jag inte hunnit läsa hela bloggen, det kanske står någon stans hur dom löst den delen.

Jag talade med Johan Hellman för ett par dagar sedan, enligt honom kan man ordna egyptiskt carnet på plats i Alexandria. Tar tre dagar och kostar en struntsumma Johan forskar om detta, får se om han kommer någon vart.
SWES-85
Posts: 24
Joined: 2015-01-15 19:56
Name: Claes v S

Post by SWES-85 »

I denna länk från februari i år beskrivs hur en kille som inte har en carnet löser något som kallas TIP vid gränsen. Detta krävde en deposition på 800 USD som sedan återbetalades då Egypten lämnades. Kan kanske lösa problemet!

http://www.horizonsunlimited.com/hubb/n ... audi-80278

 
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Detta var intressant, en TIP det kör vi på, båt till Alexandria.

Egypten vi är på G.

Grekland eller Turkiet? Grekland har jag inte varit i Turkiet har jag just kört hela sträckan från gränsen och ner till hamnstaden som jag just nu inte kommer ihåg vad den hette.

Nu ska jag titta på Sudan
SWES-85
Posts: 24
Joined: 2015-01-15 19:56
Name: Claes v S

Post by SWES-85 »

Klas, det finns annars ett rätt så bekvämt alternativ med RoRo direkt från Wallhamn på Tjörn till Alexandria med "van Udden"  redereriet (vanuddenshipping.com). De verkar segla med Volvo bilar till Egypten 3-4 ggr per månad och resan tar 14 dagar. Säkerligen dyrare skeppning men det kostar också att köra en vecka till Grekland/Turkiet. Tror också att det är enklare att hantera processen i Sverige än i Pireus.

Du har väl också sett att man numera kör landsväg över till Sudan. Ingen skeppning söder om Assuan via pråm uppför Nilen längre!

 

Kan vara värt att kolla upp i alla fall!

 
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Det du skriver om att skeppa från Vallhamn i stället för från Pireus är väldigt klokt och bra, det gillar jag.

Jag har tidigare lovat mig själv att aldrig skeppa bilen på båt igen men om jag ska göra det igen så är Vallhamn ettbra alternativ.

det köper jag
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Nu är en del av problemen lösta. Vi fraktar bilarna med båt till Alexandria från Vallhamn. TIP i stället för Carnet.

när jag lämnat bilen i Göteborg funderar jag på att ta en vanlig två veckors chaterresa till Kairo, titta på alla sevärdheter i grupp runt Kairo. Efter två veckor borde bilen vara framme i Alexandria.

El Alamein, Siwa Oasis, Abu Minqar, Karga, Luxor och Aswan.

Båten till Sudan går från Aswan. Denna båtresa är känd för att vara dyr och tidskrävande och kan kräva mutor.

Men enligt rykte så är vägen utbyggd och man kommer närmre Sudan men fortfarande kortare båtresa.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

http://4-wheel-nomads.de/?p=4050 Har just korsat gränsen till Sudan

Bra att veta underlättar
SWES-85
Posts: 24
Joined: 2015-01-15 19:56
Name: Claes v S

Post by SWES-85 »

Nu verkar det som om det finns en bra ide över hur man löser den första och mest problematiska delen genom Egypten och vidare in i Sudan. Detta kan ju naturligtvis ändras under nästa år men duger gott som bas för planering.

Min tanke är nog att de två veckorna i Kairo går åt till att fixa TIP, hålla koll på fixarna i Alexandria samt semestra i norra delen av landet, (Kairo, El Alamein, Siwa, Alexandria etc...). Luxor och Aswan kan man nog ta på vägen söderut med egen bil när man ändå kör mot Sudanska gränsen. Just a thought.

TIP verkar ges ut av ATCE-Egypt men deras hemsida är bara skriven på arabiska. Får väl försöka hitta någon flykting som kan hjälpa till med översättning.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

<span class="said">jag följer  </span>http://4-wheel-nomads.de/?p=4050 och deras hemsida väldigt bra beskrivning hur men gör för att klara byråkratin. jag tror att det underlättar att hyra en "Fixare" som dom har gjort.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Länken ovan ger mycket bra råd om visa och gränsproblem. Jag tänker inte lägga ner mer arbete på visadelen utan ägna mej åt vad jag vill titta på och rutter.

på två-tre veckor i Kairo, beroende på hur lång tid båten tar, hinner man titta på alla pyramider och andra sevärdheter i kairos närhet och samtidigt klara va TIP och andra papper. jag kan mycket väl tänka mig en sällskapsresa med guider och en buss full med svenska turister som säger Aaa, Ooo och häftigt och kamrer som klickar i ett sträck.

I norra Sudan finns det pyramider som jag vill se. Jag förmodar att du Claes vill dyka i Röda Havet.

Det lär finns även en del äldre mindre städer.
Post Reply