Georgien 2017

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-85
Posts: 24
Joined: 2015-01-15 19:56
Name: Claes v S

Post by SWES-85 »

Hej alla,
Sitter nu på färjan och väntar på att den ska avgå från Odessa. När jag kommer till Batumi fixar jag ett nytt sim kort och lägger upp numret här. FYI, jag skickade nedanstående mail till Bralle rörande info hur man fixar biljetter till färjan i Odessa.

Jag är nu nästan ombord färjan och tänkte skicka info om det hela gick till.

Igår stack jag upp till Tarasenko på UKR Ferry kontor i centrala Odessa (N 46*28´46.53´´   E 30*44´57.08´´). Där betalade jag passagerarbiljetten (hytten) i Hrivna. Han fixade också de dubbla kopior som senare behövdes vid hamnen.

Därefter körde jag till UKR Ferry kontor utanför hamnområdet i Chornomorsk (N 46*20´50.82´´  E 30*39´50.92´´). Där betalade jag för bilen i Hrivna.

Nästa steg var att köra in i hamnområdet och åka till tullmyndigheten (N 46*20´50.82´´   E 30*38´55.22´´). Där visade jag först min biljett som bockades av, sedan blev det tullkontroll (gav fyra Grolsch burköl till killarna så de blev glada), strav efter tullkontrollen till höger fanns ett litet kontor där jag lämnade in de två uppsättningarna med kopior av pass + registreringsbevis. Dessa stämplades och en uppsättning fick jag tillbaka.

Därefter körde jag fram till färjan (200m). På andra sidan järnvägsspåren som kör upp tågen på färjan finns en hög byggnad till vänster. Liknar ett flygledartorn. Där ska man gå in med sitt pass och den stämplade uppsättningen kopior. Info i registreringsbeviset stäms sedan av via kontroll på bilen.

Jag tror nu att detta är allt som behövs och sitter nu och skriver detta i väntan på att få köra ombord och in i radiotystnad.

Hör av er via mail hur er resa framskrider.

Ses i Batumi,

Claes
Post Reply