Hylla på insidan av bakdörren

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-56
Posts: 52
Joined: 2013-10-04 14:14
Name: Linus Hjelm

Hylla på insidan av bakdörren

Post by SWES-56 »

Bakdörrshylla

Sen en tid har jag önskat ha nån lösning där man kan laga mat på nån typ av hylla på insidan av bakdörren, dels pga att det borde vara lite vindskyddat där och för att det verkar vara en praktisk plats i största allmännhet.
Tidigare har det blivit att jag haft kokplattorna på mitt MacKenzie campingbord, vilket måste vara ett av världens rangligaste bord, plus att man måste ordna med nåt vindskydd.

Jag tror det var FrontRunner som hade en väldigt bra lösning med en nedfällbar ”hylla” som även hade en utdragbar skiva som gjorde hela hyllan större. Problemet var att jag använder två såna där ”standard”-kokplattor man kan köpa på Jula för ca 200:- och för att få plats med två st. såna bredvid varandra behöver man en hylla som är ca 700 mm bred och 300 mm djup.
01.jpg
Så, den i många fall naiva, tanken att ”Det där kan jag göra bättre och billigare själv” slog sig rot i skallen – det här kommer bli kanon!!

I princip är det ju en väldigt enkel konstruktion så vem so helst (som inte har en massa tummar mitt i handen) kan göra en sån här själv.

Två grundförutsättningar behövs dock för en hylla i den här storleken:

1. En ny innerpanel till bakdörren behövs för att fästa hyllan i.
2. Om man inte vill/orkar bygga in en del speciallösningar så får man nog offra torkarmotorn till bakrutan (Jag har varit nöjd med min bakrutetorkare, men tycker ändå inte att det är någon vitalare del så det beslutet gjorde mig inte sömnlös)

1. Innerpanelen

I och med att jag råkar ha en Land Rover Defender förenklade hela projektomfattningen en hel del eftersom bakdörren har den ingenjörsmässiga fördelen att vara helt plan och helt rektangulär. Efter en del mental intern brottning valde jag att göra innerpanelen i 12mm formplywood istället för i aluminium plåt som jag också funderade över. Yttermåtten var således inga problem att ta fram och såga till.

Lite meck blev det ju att såga ut för låsmekanismen, för kåpan till kablarna till bromsljuset (och den nu icke-existerande bakrutetorkaren) och för den nya gasfjädern och dess fäste som jag passade på att installera när jag ändå ”höll på”. Värt att nämna är att jag filade/fräste ur plats, för de utstickande svetsfogarna som finns på dörrens struktur, på skivans baksida – så att skivan skulle ligga i kontakt med dörrens struktur och inte rida på svetsfogarna - lite guldplätering sådär!

För att kunna fästa skivan i dörren borrade och nitade jag i ett gäng blindnitmuttrar i dörrstrukturen, kanske några fler än vad som var nödvändigt, men hellre för starkt än för vekt var mitt motto! (Dessa nitarna sticker ju upp lite också så jag borrade även upp plats för dess ”skallar” på skivans baksida).
02.jpg
03.jpg
På bilden till höger är det inte utsågat för kablarna.

När skivan som nu utgjorde den nya dörrinsidan var klar var det dags att mäta in var själva luckan skulle sitta. I och med att den behövde vara 700 mm bred insågs snart att det inte fick plats mellan låsmekanismen och kåpan för kablarna… Lösningen var att antingen göra nån form av urtag i hyllan eller att modifiera kåpan. Valet föll på det senare alternativet. Jag skar/sågade ut en ”klyfta” ur den rundade delen av kåpan, limmade dit två plana bitar och målade den modifierade kåpan svart – total succé!!
04.jpg
2. Hyllan

Tanken med hyllan var att den skulle vara av samma koncept som FrontRunner’s, att man skulle vika ner den och sen kunna dra ut en skiva för att på så sätt öka arean på hyllytan så att säga. Frontrunners lösning var en plåthistoria med en utdragbar träskiva- vilket gjorde hela lösningen gaska slimmad och bra. Men jag hade lite plats så jag tänkte att nu går vi ”all-in” och bygger hela hyllan med två st stabila limträskivor på 18 mm.
05.jpg
Själva konstruktionen skulle i princip vara enligt följande:
06.jpg
07.jpg
För att inte den undre utdragbara skivan skulle kunna dras ut helt och hållet så borrades/frästes/filades den undre flänsen av aluminiumprofilen ur enligt bilden. Två insex-skruvar i den undre skivan monterades dit för att agera som stoppskruvar.
08.jpg
Till sist återstod det kanske svåraste huvudbryt – att hitta en enkel lösning för att hålla hyllan i nedfällt läge. Den kanske enklaste lösningen hade väl varit att skruva dit en kedja på varje sida. Men jag tyckte att det vore för enkelt, plus att jag hade en känsla av att det inte skulle bli ”styvt” nog, att det skulle bli lite ”svampigt” i det nedre läget. Plus att jag var rädd att kedjorna skulle skramla, såvida man inte hade plastat in dem på något sätt…

Så jag tänkte mig först någon mer solid lösning med ”fasta” beslag enligt bilden nedan.
09.jpg
Men de beslagen jag hittade var alla för små, de var anpassade för mindre luckor.
Nåväl, efter mycket om och men föll valet på att använda plastband från istället, lätta och samtidigt väldigt stumma. Enda potentiella nackdelen som jag såg det var väl ifall de skulle hålla för värmen från kokplattorna – men ibland får man ”live on the edge” helt enkelt…!

Återstod bara att lösa hur jag skulle fästa in banden… Infästningen i dörrpanelen gjordes på ett ganska enkelt sätt där jag vek och sydde ihop bandet runt en stålstav och skruvade fast den i dörrpanelen.
10.jpg
För änden som skulle fästas i hyllan blev det en del handarbete. Jag använde en L-profil i aluminium där jag borrade/filade och sågade till dem i rätt form och vinkel, sen frästes det ur en ficka i undersidan av det övre hyllplanet – så att fästet inte skulle krocka med det undre hyllplanet.
11.jpg
Den allra sista pusselbiten var att få Banden i exakt rätt längd så att inte hyllan bara vilade på ett band. Det löstes genom att ha banden fästa i dörrpanelen och sen tillverka två klämförband så att jag kunde passa in längderna, och sedan ”låsa” längderna i det läget, skruva loss alla fästen och sen sy ihop banden.
12.jpg
Jubel och klang till ett lyckat projekt som dock tog ordentligt mycket mer tid och pengar än vad man först trodde – mao precis som vanligt!!
13.jpg
14.jpg
Post Reply