Mongoliet 2020

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-85
Posts: 23
Joined: 2015-01-15 19:56
Name: Claes v S

Mongoliet 2020

Post by SWES-85 » 2019-10-08 20:50

En nätt och trevlig SWES expedition till Mongoliet är nu planerad att äga rum juni 2020. Egentligen är detta bara en delsträcka på den längre Japan 2020 resan, men eftersom det nog bara blir Heinz L och jag som kommer att göra hela den resan har vi brutit loss det första etappmålet till Mongoliet i en separat tur på ca 6 veckor ToR för hela svängen, vilket kanske gör att fler kan delta. Självklart går det att korta ner turen genom att hoppa av tidigare eller ansluta senare. Förslaget presenterades på SWES höstmöte 2019 på Åland och jag har blivit ombedd att lägga ut upplägget här på forumet så att alla kan se hur det är tänkt och förhoppningsvis anmäla sitt intresse.

Expeditionen påbörjas med samling i Novosibirsk söndagen den 7 juni och avslutas en månad senare i Ulan Bator den 5 juli. Det är alltså fri färd till Novosibirsk (420 mil a´ 52 h körning från Helsingfors) och fri hemfärd. Därefter följer en planerad rutt med fixa datum som man kan följa helt eller delta i deletapper allt efter behag. Fokus kommer att ligga på off-road pistkörning i Altai bergen i västra Mongoliet samt i södra Gobiöknen mot Kina. Dessutom är det inlagt ett längre bascamp i Altai där de som är intresserade ska kunna hyra häst och rida terräng i två – tre dagar medan övriga kör pist eller tar det lugnt – se beskrivning nedan.

Att köra pist i Mongoliet kommer att vara den ultimata frihetsupplevelsen och ge fruktansvärd abstinens när man väl igen rullar upp asfalten och in i det inrutade samhället. Men för att kunna kombinera frihet med säkerhet så vill vi insistera/kräva att alla bilar är utrustade med en Garmin InReach enhet så att alla kan begära hjälp via SMS, spåra och ge assistans till varandra vid behov. Det kommer inte att organiseras någon kolonnkörning till nästa nattläger med gemensamma kiss- eller kaffepauser. Vill man köra med någon bestämmer man det internt. Alla kommer att få en ruttbeskrivning med GPS waypoints för de olika off-road rutterna och var vi ska sammanstråla på kvällen för gemensamt lägerbål. Flexibilitet och säkerhet.

Off-road rutterna som leder till avlägsna vackra vyer, canyons, sjöar och bergstoppar dit få andra kommer är de många tagna från en bok som heter ”GPS off-road, Tourenbuch fur den 4*4 Reisen, Russland & Mongolei” skriven av Burkhard och Sabine Koch. Rutterna utforskades under 5 månader 2018 och boken publicerades våren 2019. Av kommentarerna på deras hemsida så verkar allt fortfarande stämma (framkomlighet etc…). Bra läsning, men för de som ej kan tyska så kommer jag att fixa fram ruttunderlaget.

Etappbeskrivning (grovplan):
8 juni: Proviantering i Novosibirsk och körning längs M52 till Mayma (43 mil)
9 - 10 juni: Körning i Chuysky Trakt till Mongoliska gränsen (52mil) med avstickare i bergen såsom gamla passvägen över Chike Taman.
11 juni: Proviantering i Ryssland innan gränspassage till Mongoliet samt körning till Ölgii (fixa SIM etc.)
12 juni: Körning västerut till sjön Choton Nuur i Altan Tavan National park. Basläger
13- 15 juni: Fri aktivitet med hästridning och pistkörning i Altan Tavan området
16 juni: Tillbaka till Ölgii för proviantering (här kan också vara en lämplig anslutningsdag för sena SWESare) och vidare till Tolbo Nuur
17 -20 juni: Pistkörning Tolbo Nuur, Khovd (proviantering), Mankhan (tank), Dorgon Nuur, Altai (70 mil, 51 mil offroad)
21 juni: Transportsträcka, Altai till Arvaikheer (60 mil). Ytterligare en lämplig anslutningsplats.
22 -25 juni: Ökenpistkörning Arvaikheer, Bogd (tank), Khermen Tsav, Gurvantes (72 mil off-road)
26 – 27 juni: Ökenpistkörning Gurtvantes (proviantering, tank), Khongoryn Els (10 mil lång 300 m hög sanddyn), (17 mil off-road), anländer andra dagen till camping med dusch för de som så behöver.
28 juni: Slappa eller köra runt Khongoryn Els sanddyner
29 -30 juni: Pistkörning från Khongoryn Els via Flaming cliffs till Bayandalai (23 mil off-road)
1 juli: Canyon körning från Bayandalai via canyonen Dugany Am (max 2.20m breda fordon) och Youlm Am till staden Dalanzagad (10 mil varav 5 mil off-road)
2-3 juli: Mest asfaltkörning från Dalanzagad, Tsagaan Suvraga (utsikt), Bagan Gazryn Chulu (kloster) till Ulan Bator (totalt 58 mil varav off-road 8 mil)
4-5 juli: Fri aktivitet i Ulan Bator
6 juli: Avfärd till Vladivostok och Japan alternativt Sverige

Mycket kan hända på en sådan här SWES expedition och då måste eventuellt vissa deletapper strykas för att hålla den övergripande tidplanen. Men den dagen den sorgen.
Comments please!

/Claes

SWES-55
Posts: 80
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Re: Mongoliet 2020

Post by SWES-55 » 2019-10-08 21:43

Tack Claes för planering. Känns grymt! Visum bör vi börja söka redan i Januari om det är Natasha som ska sköta det. Det brukar ju liksom ta lite tid där hos henne!.

SWES-124
Posts: 20
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Re: Mongoliet 2020

Post by SWES-124 » 2019-10-09 08:18

Tack Claes!

Har svårt att kuncentrera mig på jobbet... Kommer med som det ser ut nu.

Min preliminära plan

Räknar med 7veckor.

Start lördag 30:e juni med Båt Nynäshamn-Ventpils
16e juni 555 mil mötesplats Ölgii nordvästra Mongoliet (kan bli tidigare om det går bra)
(22-25e juni Gobi)
1a juli Dalandzadgad
(Mongoliet ca 300mil 15-16dgr)
Hem 727mil. 18dgr Genom norra Mongoliet eller upp via Ryssland.
Hemma Lördag 18e Juli Ventpils-Nynäshamn.

Är det någon som tänker ungefär samma så hör av er.

/Björn Å

User avatar
SWES-104
Posts: 33
Joined: 2016-04-10 17:21
Name: Marcus B

Re: Mongoliet 2020

Post by SWES-104 » 2019-10-17 20:57

Hej! Jag räknar också med att följa med med egen bil och göra gemensam utresa med Claes. Christian har redan anmält intresse att följa med och bokat en plats. Det finns 2 platser kvar i bilen om någon vill följa med på resan. Som det ser ut nu är jag ensam i bilen efter 6 juli och sällskap är välkommet. Det går givetvis bra att bara vara med på delar av resan.

Planerna kring hemresan är inte klara. Ett alternativ är att fortsätta österut till Khoridol Saridag och Khovsgol Lake National Park från Ulan Bator, vidare till Bajkalsjön och sedan börja köra hemåt med några stopp på utvalda platser i Ryssland och komma hem i månadsskiftet juli/augusti. Jag tittar även på möjligheten att magasinera bilen i Ulan Bator efter 6 juli, flyga hem för att sedan återvända i augusti/september och ta en tur i stan-länderna.
SWES-104

SWES-27
Posts: 162
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Re: Mongoliet 2020

Post by SWES-27 » 2019-10-19 08:30

Khoridol Saridag och sjön lär vara ett av världens vackraste platser. Jag petade fel på GPSen och hamnade i Ulaangoom i stället. Det finns en gränsövergång vid Ulaangoom men eventuellt får inte utlänningar korsa gränsen där

SWES-148
Posts: 9
Joined: 2018-11-04 19:21
Name: MickeJ

Re: Mongoliet 2020

Post by SWES-148 » 2019-11-02 18:32

Sitter och funderar på hur lång räckvidd mellan tankningar man behöver på en sådan här resa?
Jag som kör liten bil har inte möjlighet att montera 100-liters extratankar undertill.
Dock har jag fördelen att min Subie endast slickar i sig 0,74 liter i snitt på långresa.

Vad tror ni?

SWES-27
Posts: 162
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Re: Mongoliet 2020

Post by SWES-27 » 2019-11-04 07:58

ryssland är väl utbyggt med bensinstationer, med bra diesel bättre än i Sverige.
I Mongoliet finns en bränslepump i var by aldrig något problem

SWES-124
Posts: 20
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Re: Mongoliet 2020

Post by SWES-124 » 2019-11-04 20:40

Reservhjul ett eller två? Funderar på ett och en punkalagningssats.

Hur är det med pengar, Ryssland fungerar kort bra om jag förstått det rätt även om det kan vara bra med lite kontanter. Gissar på kontanter i Mongoliet, verkar som man får ta ut dom där?

Siktar på att ha drygt 100mil räckvidd vid körning på väg sen blir det säkert kortare offroad.

SWES-27
Posts: 162
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Re: Mongoliet 2020

Post by SWES-27 » 2019-11-05 08:12

Jag hade två reservdäck, nya. jag har alltid nya däck när jag startar en långresa, det känns tryggt men det kostar.

Jag använder inte kortet för daglighandel i länderna jag besöker. tar ut kontanter i första stad med ATM.
Även i ryssland är kontanter säkrast, visst det går bra med kortet på bensinstationer men om du stannar och köper en lokal pirog då behövs kontanter.

SWES-124
Posts: 20
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Re: Mongoliet 2020

Post by SWES-124 » 2019-11-07 20:40

Tack för att du delar med dig av din kunskap. Nya däck blir det, 4st är hos däckkrängaren sen blir det ett eller två reservhjul.

Post Reply