Mongoliet 2021
Posted: 2019-10-08 20:50
En nätt och trevlig SWES expedition till Mongoliet är nu planerad att äga rum juni 2021. Pga av diverse störningar flyttas nu 2020 års expedition ett år framåt. Men rutten ligger fast starten är ändrad till juni 1.
Expeditionen påbörjas med avfärd från Novosibirsk tisdagen den 1 juni och avslutas en månad senare i Ulan Bator den 30 juni. Det är alltså fri färd till Novosibirsk (420 mil a´ 52 h körning från Helsingfors) och fri hemfärd. Därefter följer en planerad rutt med fixa datum som man kan följa helt eller delta i deletapper allt efter behag. Fokus kommer att ligga på off-road pistkörning i Altai bergen i västra Mongoliet samt i södra Gobiöknen mot Kina. Dessutom är det inlagt ett längre bascamp i Altai där de som är intresserade ska kunna hyra häst och rida terräng i två – tre dagar medan övriga kör pist eller tar det lugnt – se beskrivning nedan.
Att köra pist i Mongoliet kommer att vara den ultimata frihetsupplevelsen och ge fruktansvärd abstinens när man väl igen rullar upp asfalten och in i det inrutade samhället. Men för att kunna kombinera frihet med säkerhet så vill vi insistera/kräva att alla bilar är utrustade med en Garmin InReach enhet så att alla kan begära hjälp via SMS, spåra och ge assistans till varandra vid behov. Det kommer inte att organiseras någon kolonnkörning till nästa nattläger med gemensamma kiss- eller kaffepauser. Vill man köra med någon bestämmer man det internt. Alla kommer att få en ruttbeskrivning med GPS waypoints för de olika off-road rutterna och var vi ska sammanstråla på kvällen för gemensamt lägerbål. Flexibilitet och säkerhet.
Off-road rutterna som leder till avlägsna vackra vyer, canyons, sjöar och bergstoppar dit få andra kommer är många tagna från en bok som heter ”GPS off-road, Tourenbuch fur den 4*4 Reisen, Russland & Mongolei” skriven av Burkhard och Sabine Koch. Rutterna utforskades under 5 månader 2018 och boken publicerades våren 2019. Av kommentarerna på deras hemsida så verkar allt fortfarande stämma (framkomlighet etc…). Bra läsning, men för de som ej kan tyska så kommer jag att fixa fram ruttunderlaget.
Etappbeskrivning (grovplan):
1 juni: Proviantering i Novosibirsk och körning längs M52 till Mayma (43 mil)
2 - 3 juni: Körning i Chuysky Trakt till Mongoliska gränsen (52mil) med avstickare i bergen såsom gamla passvägen över Chike Taman.
4 juni: Proviantering i Ryssland innan gränspassage till Mongoliet samt körning till Ölgii (fixa SIM etc.)
5 juni: Körning västerut till sjön Choton Nuur i Altan Tavan National park. Basläger
6- 8 juni: Fri aktivitet med hästridning och pistkörning i Altan Tavan området
9 juni: Tillbaka till Ölgii för proviantering (här kan också vara en lämplig anslutningsdag för sena SWESare) och vidare till Tolbo Nuur
10 -13 juni: Pistkörning Tolbo Nuur, Khovd (proviantering), Mankhan (tank), Dorgon Nuur, Altai (70 mil, 51 mil offroad)
14 juni: Transportsträcka, Altai till Arvaikheer (60 mil). Ytterligare en lämplig anslutningsplats för sena resenärer.
15 juni: reservdag
16 -19 juni: Ökenpistkörning Arvaikheer, Bogd (tank), Khermen Tsav, Gurvantes (72 mil off-road)
20 – 21 juni: Ökenpistkörning Gurtvantes (proviantering, tank), Khongoryn Els (10 mil lång 300 m hög sanddyn), (17 mil off-road), anländer andra dagen till camping med dusch för de som så behöver.
22 juni: Slappa eller köra runt Khongoryn Els sanddyner
23 -24 juni: Pistkörning från Khongoryn Els via Flaming cliffs till Bayandalai (23 mil off-road)
25 juni: Canyon körning från Bayandalai via canyonen Dugany Am (max 2.20m breda fordon) och Youlm Am till staden Dalanzagad (10 mil varav 5 mil off-road)
26-27 juni: Mest asfaltkörning från Dalanzagad, Tsagaan Suvraga (utsikt), Bagan Gazryn Chulu (kloster) till Ulan Bator (totalt 58 mil varav off-road 8 mil)
28-29 juni: Fri aktivitet i Ulan Bator
30 juni: Avfärd till Almaty och Pamir alternativt direkt hem till Sverige och Norge
Mycket kan hända på en sådan här SWES expedition och då måste eventuellt vissa deletapper strykas för att hålla den övergripande tidplanen. Men den dagen den sorgen.
Comments please!
/Claes
Expeditionen påbörjas med avfärd från Novosibirsk tisdagen den 1 juni och avslutas en månad senare i Ulan Bator den 30 juni. Det är alltså fri färd till Novosibirsk (420 mil a´ 52 h körning från Helsingfors) och fri hemfärd. Därefter följer en planerad rutt med fixa datum som man kan följa helt eller delta i deletapper allt efter behag. Fokus kommer att ligga på off-road pistkörning i Altai bergen i västra Mongoliet samt i södra Gobiöknen mot Kina. Dessutom är det inlagt ett längre bascamp i Altai där de som är intresserade ska kunna hyra häst och rida terräng i två – tre dagar medan övriga kör pist eller tar det lugnt – se beskrivning nedan.
Att köra pist i Mongoliet kommer att vara den ultimata frihetsupplevelsen och ge fruktansvärd abstinens när man väl igen rullar upp asfalten och in i det inrutade samhället. Men för att kunna kombinera frihet med säkerhet så vill vi insistera/kräva att alla bilar är utrustade med en Garmin InReach enhet så att alla kan begära hjälp via SMS, spåra och ge assistans till varandra vid behov. Det kommer inte att organiseras någon kolonnkörning till nästa nattläger med gemensamma kiss- eller kaffepauser. Vill man köra med någon bestämmer man det internt. Alla kommer att få en ruttbeskrivning med GPS waypoints för de olika off-road rutterna och var vi ska sammanstråla på kvällen för gemensamt lägerbål. Flexibilitet och säkerhet.
Off-road rutterna som leder till avlägsna vackra vyer, canyons, sjöar och bergstoppar dit få andra kommer är många tagna från en bok som heter ”GPS off-road, Tourenbuch fur den 4*4 Reisen, Russland & Mongolei” skriven av Burkhard och Sabine Koch. Rutterna utforskades under 5 månader 2018 och boken publicerades våren 2019. Av kommentarerna på deras hemsida så verkar allt fortfarande stämma (framkomlighet etc…). Bra läsning, men för de som ej kan tyska så kommer jag att fixa fram ruttunderlaget.
Etappbeskrivning (grovplan):
1 juni: Proviantering i Novosibirsk och körning längs M52 till Mayma (43 mil)
2 - 3 juni: Körning i Chuysky Trakt till Mongoliska gränsen (52mil) med avstickare i bergen såsom gamla passvägen över Chike Taman.
4 juni: Proviantering i Ryssland innan gränspassage till Mongoliet samt körning till Ölgii (fixa SIM etc.)
5 juni: Körning västerut till sjön Choton Nuur i Altan Tavan National park. Basläger
6- 8 juni: Fri aktivitet med hästridning och pistkörning i Altan Tavan området
9 juni: Tillbaka till Ölgii för proviantering (här kan också vara en lämplig anslutningsdag för sena SWESare) och vidare till Tolbo Nuur
10 -13 juni: Pistkörning Tolbo Nuur, Khovd (proviantering), Mankhan (tank), Dorgon Nuur, Altai (70 mil, 51 mil offroad)
14 juni: Transportsträcka, Altai till Arvaikheer (60 mil). Ytterligare en lämplig anslutningsplats för sena resenärer.
15 juni: reservdag
16 -19 juni: Ökenpistkörning Arvaikheer, Bogd (tank), Khermen Tsav, Gurvantes (72 mil off-road)
20 – 21 juni: Ökenpistkörning Gurtvantes (proviantering, tank), Khongoryn Els (10 mil lång 300 m hög sanddyn), (17 mil off-road), anländer andra dagen till camping med dusch för de som så behöver.
22 juni: Slappa eller köra runt Khongoryn Els sanddyner
23 -24 juni: Pistkörning från Khongoryn Els via Flaming cliffs till Bayandalai (23 mil off-road)
25 juni: Canyon körning från Bayandalai via canyonen Dugany Am (max 2.20m breda fordon) och Youlm Am till staden Dalanzagad (10 mil varav 5 mil off-road)
26-27 juni: Mest asfaltkörning från Dalanzagad, Tsagaan Suvraga (utsikt), Bagan Gazryn Chulu (kloster) till Ulan Bator (totalt 58 mil varav off-road 8 mil)
28-29 juni: Fri aktivitet i Ulan Bator
30 juni: Avfärd till Almaty och Pamir alternativt direkt hem till Sverige och Norge
Mycket kan hända på en sådan här SWES expedition och då måste eventuellt vissa deletapper strykas för att hålla den övergripande tidplanen. Men den dagen den sorgen.
Comments please!
/Claes