Teknik på resan

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Det är snart dags för avfärd. inför resan har jag öppnat dörren in i den nya teknikens tidevarv. Teknik är inte min starka sida jag har prövat en mobiltelefon men den fungerar inte i min hand.

jag har skaffat Tracks 4 Afrika en betydligt bättre karta för GPS än Garmins kartor.

För att kunna köra kartan måste man ha Base Camp från Garmin

Jag har köpt en surfplatta för att kunna lägga in kartan i. denna platta visade sig vara androgyn(??) den är inte kompatibel med Windows och MAC så Base Camp går inte att köra i den, men det visste inte jag. jag vände mig till en expert som glatt drog den slutsatsen att surfplattans gps mottagning bara gick i Europa.

Jag gick och köpte en GPS puck den dyraste och bästa som går att få tag i. Så nu är jag ägare till en puck som inte går att ansluta till plattan. Men det gör inget för det visade sig att pucken bara går att använda till skogsmaskiner.

Man får inte ge upp. Jag tog fram min lilla dator som jag köpte i fjol, den som tre unga experter inte lyckades installera det med följande Officepaketet i.

kartan finns på ett sd kort och det har jag stuckit in i datorn i en liten springa som jag hittade, i utforskaren ser jag att den finns där. Base camp har jag fått in men den hittar inte kartan. jag får rådet att köpa en annan puck det fungerar inte ändå.

jag gör det jag borde gjort från början. Jag lämnar in dator mm till datorexpert. efter två veckor ger han upp men jag slipper betala. det slutar att dom installerar Officepaketet och han lovar att datorn ska kunna prata med WIFI viket den inte gjorde i Ryssland och -stanländerna.

För att vara säker på att jag inte har för mycket pengar kvar när jag åker så har jag köpt en "inReach Explorer Extreme Communication" från USA. jag har betalat men det kommer inte men det kanske inte gör något för jag kommer nog inte att kunna ansluta den till något abonnemang.

Nu tror ni att jag gett upp. Icke.

jag har skrapat rent och tvättat tre fågelben.  Man skakar benen mellan kupade handflator och slänger dem försiktigt på en papperskarta och kan då utläsa vart man ska åka

Sämre eller bättre än den moderna tekniken??
SWES-56
Posts: 52
Joined: 2013-10-04 14:14
Name: Linus Hjelm

Post by SWES-56 »

Ha ha ha! Med den aldrig-ge-upp-mentaliteten tror jag du kommer hitta exakt dit du vill utan varken GPS:er eller fågelben! ;-)
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Haha, känner igen mig själv.

Köpte en padda, blev irriterad på hur mycket tid den stal av mig. Paddan gavs bort och jag köpte en GoPro kamera istället. Samma visa, bort med skiten. Nu sitter jag här med en nyinhandlad padda som jag försöker ladda ner appar till...

@Klas, det där med fågelben... någon speciell sort, kråka, kyckling eller vilket som. Vilket fågelben är det du använder? Jag tänkte prova "önskebenet"
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Bäst är det med fotben. de är små och får plats i en tändsticksask

Trackern jag beställde kom inte. de hittade inte min adress. jag försökte att övertala dem om att skicka den via min mail,, men det var ett sådant där mail som man inte kan svara på. varför då skriva och fråga.

Jag slängde ben i går och ska åka neråt Port Elisabeth
SWES-56
Posts: 52
Joined: 2013-10-04 14:14
Name: Linus Hjelm

Post by SWES-56 »

Fotben?!?!? Det där får du nog förklara lite mer...!? :-o
Post Reply