Babushkan (Patrol Y60)

Skapa in egen garagetråd.

Moderator: SWES-104

Post Reply
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Babushkan (Patrol Y60)

Post by SWES-46 »

Tänkte presentera oss och våran bil till alla Swes:are nu när vi har fått ett sådant jättefint forum.
Tack till alla som jobbat med det.

Image
Här är hon, en Patrol Y60 i sina bästa dagar.
Hon är gammal och trött men jobbar på ändå, därav namnet Babushka.

Bilen är en -93a, importerad från Ryssland -97. Jag köpte henne 2012.
Motorn är en 4.2 liters diesel utan turbo och nästan fri från el, lite därför jag köpte henne.
Bilen har väl inte så mycket i utrustningsväg att erbjuda, ganska spartanskt inne.
Men den har vinch. Mekanisk med 50 meter wire. Den brukar användas flitigt och det är hög tid att köpa ny wire.

Det som jag har gjort är 50mm höjning med fjädrar och dämpare från "Iron man"
Karosshöjd ca 25mm var hon redan av tidigare ägare.
Svetsat om fästena på framaxeln för bättre castervinkel, tveksam om det var nödvändigt för ynka 50mm.
Fästet för panhardstaget bak är sänkt 50mm. Krängningshämmaren demonterad av naturen, jag märkte ingen skillnad så jag kör utan den.

I utrustningsväg så har jag takräcke, köpt i Polen. (4x4-opony.pl) 3600:-
Svetsat om räcket så det skyddar extraljusen lite bättre.
Snorkel är bra att ha också. Även den köpt hos Opony, 500:-
Gordigear taktält. 1650mm brett, gott om plats för hela familjen.
Gigantiskt kompressorkyl på 49 liter.
Inredningen bak är plywood och plastbackar.

Image
Takräcket har blivit kompletterat med en "keps"
Ljusen på taket lyser inte i framrutan längre, stagen hjälper till att puffa undan grenar och så blev det lite svalare i bilen.

Image
Det här är Johanna, hon gillar Patrolen och kallar den för "Mästerbilen" (tror hon menar semesterbilen, men hon får gärna fortsätta kalla den det)
Bakre kofångaren kom aldrig tillbaka efter byte av bakre tvärbalk, passade inte längre.
I stället blev det en bräda som var tänkt som fotsteg för att komma upp på taket. Visade sig vara en av dom bättre modifieringarna. Hylla på bakdörren för köket. Halvorganiserat kaos bak i skåpet. Inte bestämt mig än hur jag vill ha det där. Blir lite olika typer av resor med bilen, varannan gång med familjen och varannan lite mer off-road betonad. Så det är lite olika grejor som ska med. Plastbackarna är till mat och köksgrejor, så det har en plats i alla fall.

Image
På bakdörrarna har jag "window-sox" så det inte blir så varmt för kyl och Johanna.
Dom funkar bra då man kan veva ner rutan och ha solskyddet kvar. (Tack Bralle)

Image
Dom här rackarna är det väl lite si och så med, gillar dimensionen 255/85-16. Relativt smala och fullprofil, tycker jag om. Men varför heter dom "Mud-terrain"? Borde heta "all exept mud terraine". På familjeresorna så är dom dock perfekta.
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Re: Babushkan (Patrol Y60)

Post by SWES-46 »

Image
I princip alla infästningar till axlarna ser ut så här. Tvättbrädevägar tar på bilen. Ändå kör jag med lågt lufttryck och mjuka orginalbussningar. Ska svetsa dit nya "öron" med tjockare förstärkningsbrickor på vardera sida och se om det håller längre... hon har förvisso hållit 7-8 resor så det är väl ganska så bra ändå.
Post Reply