Jag behöver snart byta däck. Idag har jag bfgoodridge mud terrain 265/70-17 som gått ca 6000mil, det mesta är asfalt.
Jag funderar på att byta bort original fälgarna mot ett par snyggare. Bör man gå på 16 eller 17"? Jag kör mycket i Sverige på asfalt men däcken går lite i skogen under träffar och jakt. Tillgång på däck är stor i Sverige men under sommaren gå en tur i Östeuropa eller längre söderut, hur är tillgången på däck i 16 och 17".
Bör man ha 16 eller går det att hitta ett 265/70-17 däck överallt vid punktering? Självklart finns ju ett reservhjul men olyckan kan va framme två gånger, om man väljer 17" bör man ha med ett extra däck då och klara sig på detta.
Jag väljer 16" pga att utbudet på roliga däck är större och billigare. Sen vill jag ha mer däck än fälg, sväller ut mer när man kör urluftat. Tycker även bäst om plåtfälgar pga att dom är lättare att laga och mindre stöldbenägna.
Vad kör du för bil? Jag tror nog att du ska gå för 16" pga att det oftast blir skönare att köra stora bilar med mer gummi. Och även om det är få gånger du luftar ur så är det inte dumt att ha de där extra cm med gummi i profilen när du gör det. Men detta är ju mina rätt subjektiva åsikter.