Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal--Indien-2015
Priset är till Sverige, eller jag menar Göteborg. Priset är dagsaktuellt och inkluderar samtliga avgifter i bägge ändar, priset baseras på det bekvämaste sättet (allt sköts från Sverige).
Det får inte finnas för mycket löst i bilarna, det som accepteras är div extradäck tomma extradunkar, begagnade reservdelar, mm. Inga nyköpta inportprylar. 'Allt måste vara begagnat och gömmas så gott det går.
Jag har skeppat på det sättet 6 gånger och det har funkat bra samtliga gånger.
Annars finns 40 fotscontainers för 2 bilar, ingenting annat än bilar får importeras samtidigt.
Det får inte finnas för mycket löst i bilarna, det som accepteras är div extradäck tomma extradunkar, begagnade reservdelar, mm. Inga nyköpta inportprylar. 'Allt måste vara begagnat och gömmas så gott det går.
Jag har skeppat på det sättet 6 gånger och det har funkat bra samtliga gånger.
Annars finns 40 fotscontainers för 2 bilar, ingenting annat än bilar får importeras samtidigt.
När jag importerar till mitt företag så använder jag speditörer i Kina, då kostar en 20 fots container 13 500 kr till Göteborg, men det verkar vara ett tillägg på minst 3000 kr för farligt gods. Dom verkar ej heller vara så roade att skeppa bilar, men när (om) det närmar sig kan jag göra ett försök (om ett år), men nu vet vi priserna med Svenska forvarders, så vi har ett tak att göra budget på.
Skulle vi inte kunna samordna oss så att en grupp åker till Kina och en annan åker hem i samma bilar. Det skulle bli betydligt billigare för alla. vi skulle dessutom få möjlighet att välja, de som vill åka södra vägen åker till Kina och de som vill åka norra vägen åker hem eller tvärt om.
Att skeppa bil på båt från utländsk hamn är alltid besvärligt och vanskligt. Förutom alla korrumperade personer så skall man vid en viss dag leverera sin bil till en viss hamn. Ett jordskred tar vägen, försenad tre dagar, en deltagare halkar och bryter benet, försenad tre dagar. Saker händer och kommer du försent till båten så går nästa båt kanske om fyra veckor, vad gör vi då.
jag tycker det är en ganska bra ide att kombinera. Det öppnar för så många möjligheter.
Att skeppa bil på båt från utländsk hamn är alltid besvärligt och vanskligt. Förutom alla korrumperade personer så skall man vid en viss dag leverera sin bil till en viss hamn. Ett jordskred tar vägen, försenad tre dagar, en deltagare halkar och bryter benet, försenad tre dagar. Saker händer och kommer du försent till båten så går nästa båt kanske om fyra veckor, vad gör vi då.
jag tycker det är en ganska bra ide att kombinera. Det öppnar för så många möjligheter.
Jag tror att det därmed tomma bilar är lite olika beroende på vilket bolag det är och var i världen man är.
När jag fraktade från Göteborg till Kanada med RORO så skulle bilen vara TOM och då menade dom tom, inte en enda grej fick finnas i bilen, ett reservhjul på ordinarie plats inga kläder, inga verktyg, inga reservdelar ingen kastrull osv. tom.
Med container fick man ha hur mycket prylar som helst, man fick proppa containern proppfull med husgeråd. men det måste finnas en lista på varenda grej, allt skall med. Då i maj 2013 kostade containern 25% mer.
I RORO nästan tom bränsletank (1/4 gick bra) inga reservdunkar och framför allt ingen gasoltub
I container nästan tom tank, inga reservdunkar, ingen gasol och alla batterier frånkopplade. det där med batterisyra har ingen klagat på så det har jag inte brytt mig om.
När jag fraktade från Göteborg till Kanada med RORO så skulle bilen vara TOM och då menade dom tom, inte en enda grej fick finnas i bilen, ett reservhjul på ordinarie plats inga kläder, inga verktyg, inga reservdelar ingen kastrull osv. tom.
Med container fick man ha hur mycket prylar som helst, man fick proppa containern proppfull med husgeråd. men det måste finnas en lista på varenda grej, allt skall med. Då i maj 2013 kostade containern 25% mer.
I RORO nästan tom bränsletank (1/4 gick bra) inga reservdunkar och framför allt ingen gasoltub
I container nästan tom tank, inga reservdunkar, ingen gasol och alla batterier frånkopplade. det där med batterisyra har ingen klagat på så det har jag inte brytt mig om.