Om extra bränsletank

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Om extra bränsletank.
Först detta gäller en bil nyare än 2005. För bilar efter 05 är reglerna mycket strängare.
Jag ville ha en extra bränsletank på min Toyota Hilux -07. Den skulle vara 100-140L sitta strax bakom förarhytten och ovanpå ramen. Det finns att köpa färdiga tankar som sitter bakom bakaxeln. Köp en sådan, gör inte som jag, jag gjorde den själv/mekverkstad. Nackdelen med en färdig är att hela tankens egenvikt och halva bränsleförmågan ligger bakom bakaxeln och det är svårt att klara viktsförhållanden fram/bak.
Jag läste på allt som fanns, bilforum av olika slag, självbyggarhandboken och lagbokens alla paragrafer men framför allt EU,s regelverk för fordon på hjul. Det visade sig att jag missade hur innehållet i tillverkarintyget skall vara utformat.
Det gick inte. Det fattades typintyg och tillverkarintyg. Typintyget överklagade jag utan resultat efter som det inte behövs typintyg för tank och kofångare och tillverkarintygets innehåll går inte att uppfylla.
Det måste vara en behörig person som utfärdar intyget och det finns endast en i Sverige enligt min besiktningsman. Tanken skall trycktestas, fastsättningen skall testas, den skall krockberäknas och om det finns skäl skall hela bilen med nya tanken krocktestas och mycket mycket annat till. I praktiken går det inte att få ett tillverkarintyg.
Om du ska ha kofångare eller tank köp färdigt kontrollera att tillverkrintyget är godkänt för din bil och det land där den registreras. Tänk på att det kan skilja mellan samma bil beroende på om den är registrerad som lätt lastbil eller personbil.
Viktigaste av allt om du ska ändra på din bil. kontrollera med Transportstyrelsen om du får ändra på din bil. Det finns två alternativ enkelt och internationellt tyg på typintyget på din bil (jag är lite osäker på benämningen på dessa sista uppgifterna, jag sitt just nu längt hemifrån)
För bilar efter 05 med internationellt (?) godkännande får man över huvud taget inte ändra något.
På den andra gruppen får man ändra så länge det inte påverkar säkerheten och bilens registreringsvärden tex bilens viktsförhållande.
Mitt råd; Gör det inte
Min bil har nu en extra vattentank registrerad.
Hälsn Klas
I Alma Quebec

User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

De färdiga är väldigt dyra. Dok kostar materialet med en slant. Vet att Carl tillverka sin egen, till hans LC120.
Är även fördel om det inte står i reg. pappret om tank volymen då det blir svårare att i efterhand se vad som är original och eftermonterat.
Post Reply