Canada - USA

Allt som rör gränsövergångar. Vilka är bra, vilka är mindre bra. Vilka dokument krävs. Öppettider mm.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Jag har just kört över min svenska bil från Canada till USA allt jag behövde var mitt Svenska pass tidigare hade jag hemma vid datorn ordnat mitt ESTA tillstånd. hade jag sprit nej hade jag tobak nej. ja ha var så god och åk. mer var det inte.
jag hade ordnat en hel bunt med papper, regbevis, försäkring, värdeförsäkran, kopia på pass mm allt helt i onödan.

när jag i våras skulle in i Canada var det lite besvärligare.
När man kommer in i Canada behövs inget visa men man måste berätta om man kommer få gods (i mitt fall bilen) sig tillsänt senare då ska det deklareras vid första tillträdet till Canada, detta är viktigt av någon anledning.
Jag gick över gränsen vid Woodstock en liten gränsstation där detta aldrig skett förut. Tullmannen hade ingen aning om vad han skulle göra. 5 timmar tog gränsövergången jag fick ett Visa för tre månader som jag inte behövde, svenskar är befrfiade från visa, jag fick en egen fil i deras datasystem som var ganska tom och tullmannen erkände att han inte visste vad han skulle göra med bilen. Så välkommen till Canada. Det var meningen att han skulle ordna en fil och lägga upp alla tullhandlingar men det gick bra ändå.
Post Reply