Marocko Sommaren 2014

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

French camping (Le Relais de Marrakech) rekommenderas. Ligger precis vid slutet av motorvägen från Casablancahållet, på höger sida, bättre än hotell. Pool, restaurang med rättigheter. Hyfsat gångavstånd till Nikki beach http://www.nikkibeach.com/marrakech/

Parkera bilen på campingen åk petit taxi (gul ) 4-5 km in till Marrakech så slipper ni parkerings bekymmer.

 

 

 

 

 
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Tack Jonny :)
Verkar hur bra som helst ju!
Slippa hitta parkering i Marrakech känns som det är värt en del bara det.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Nu borde allt vara packat och under kontroll, och det är det nästan ... :)

Sista frågan innan vi beger oss söder ut.
Behöver man ha med del 2 i registreringsbeviset till Marocko (alltså den gula, värdefulla delen) ?

 
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Liten "on the road uppdatering".

Efter två riktigt trevliga veckor i Europa, så har vi nu anlänt Marocko :)

Tänkte några gånger ta färja lite längre norrifrån, men hamnade till slut i Algeciras (som var planen från början).

Där gick det så snabbt att vi utan att fatta det själva var i Ceuta, tog nog inte mer än 5min att komma till båten.

Men väl i Ceuta fick vi kalla fötter och vågade inte chansa på en snabb passage till Marocko, så vi fuskade och tog in på hotell.

Idag flöt vi genom tullen till Marocko på ca 20minuter, hjälpta av en mycket trevlig äldre herre som hjälpte oss med papper och sånt. Han fick 8 euro som tack och blev mycket glad.

Tog oss till Chefchaouen genom ett nästan spöklikt tomt Marocko, man såg inte en levande själ. Väl framme här blev det väl lite bättre med människor, så nu har vi köpt lite bröd och annat. Det vi missat var att Marocko ligger två timmar efter Europa tidsmässigt, så vi är väldigt långt före tidsmässigt idag, men det löser vi imorgon med en sovmorgon :)

 

/O
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hepp!

 

Sitter i Merzouga och väntar på turisttaxi ala Kamel i sanddynerna.

Hade tänkt att köra ökenvägen till Zagora, men enligt en guide (som givetvis ville sälja en guidedad tur där) var det mycket riskabelt.

Vad säger ni? Blir det för djävligt är det väl bara att vända om?

Vi har för tillfället ca 240liter diesel i tankarna och ett bra GPS-spår att följa.
SWES-43
Posts: 16
Joined: 2013-06-10 14:28
Name: Thomas Norman

Post by SWES-43 »

Tjena. Jag skulle tänka efter en extra gång, soppan är inga problem vi gjorde av med ca 70 liter den vägen men det är både varmt och stökigt underlag vi passerade även 2st militär kontroller, dock går det åt vatten. Träffar in inte några andra bilar då? jag skulle nog vilja ha en bil som backup om/när ngt pajar :)
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Ok tack för input :)

Det finns inga andra bilar (äventyrs) i hela Marocko tror jag. Jag hade en tanke att vi kunde/skulle träffa någon annan här som ville åka den vägen, men här är helt folktomt.

Stannar man vid sidan av vägen för rast eller annat så dyker det upp en guide inom några minuter och erbjuder sina tjänster, så vi känner att vi är ganska ensam här just nu. :P

Well, det blir väl till att ta "feg"vägen till Zagora ...
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Glömde ju, var den värt "stöket"?
SWES-43
Posts: 16
Joined: 2013-06-10 14:28
Name: Thomas Norman

Post by SWES-43 »

Tjena ja det tycker kag verkligen det var ju halva resan att åka genom öknen :) jag skullgarrett gt2056ve lätt göra det igen! När vi åkte vad det en bil från Frankrike som vi stötte på till och från som åkte själva men med lite annat väg val. Det gick ju bra :) lycka till hoppas allt går vägen!
SWES-43
Posts: 16
Joined: 2013-06-10 14:28
Name: Thomas Norman

Post by SWES-43 »

Nu blev det konstigt... Inget garret här men ett garanterat skulle det vara :)
Post Reply