Rugged dator för resan

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Hej.

Tänkte starta en ny tråd för att dela med mig av mina egna funderingar och få tips och synpunkter från er andra.

Mina funderingar är kring vilka alternativ som finns vad gäller de lite tåligare datorer, laptop och plattor som finns på marknaden och hur de kan passa in i mina och era funderingar kring resandet. Eftersom jag är lite pryltokig, gravt datorberoende och jobbar inom IT så blir det lätt att fundera kring hur man (jag) lämpligast ska få till en dator att ha med mig under resorna. Tidigare på resor har jag haft med min "vanliga" Lenovo Thinkpad, en arbetshäst när det gäller vanliga laptops men som tyvärr fick pensioneras då laddmodulen skakades sönder av tvättbräde vägar i Litauen.

De tre varianterna som jag funderat kring är fast bilmonterad minidator, laptop eller platta/pad. De har var för sig fördelar och nackdelar, där en av dessa är möjligheten till anpassning samt hur enkel den är att ta med sig (för mig eller någon klåfingrig). För att göra det hela mer intressant finns det även så kallade Rugged varianterna av varje sort som i olika mängd är tåliga mot vibrationer, fukt, kyla/värme och damm. Ett exempel som jag tror många av oss sett är Panasonic Toughbook. Dessa Rugged varianter kostar ofta väldigt mycket mer och kanske mer är för känslan än för behovet.

Min tanke är att försöka ge mig på detta med öppna ögon (så gott det går när man vill ha värsta och häftigaste) genom att titta på vad som finns på marknaden, hur ser behovsbilden ut när man reser - både i fysiskt skydd mot elementen men också vad man behöver för funktioner. Alla har vi säkert olika behov, tycke och smak när det kommer till valet där vissa säkert väljer bort dator helt. Men om jag nu dyker ner i ämnet så kan jag passa på att dela med mig av vad jag finner.

Hälsningar Johan
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Hej kul att du kommer med hela vägen till Ulan Bator.

jag vet nästan inget om datorer men jag har alltid med mig en på mina resor, ruskigt bra "att hasak".

Det enda jag kan bidraga med är att man ska kolla att datorn går att ladda över en inverter, av någon konstig anledning fungerade det inte för mig.
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Hej

Jag har en JLT 8404, JLT har bra och stabila produkter med dyra!  Skulle gärna höra om billigare alternativ...

http://www.jltmobile.com/jlt/en-us/comp ... oducts.php
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Hej.

Jag tittade lite på något som kallas Globe 4x4 700/800/850. Såg bra ut på deras sida (naturligt vis) "Globe4x4.com" Tyvär är allt på franska och jag har inte hittat någon info alls på något annat språk. Söker man på det på ex, youtube får man massor av träffar, alla på franska, men kartorna ser bra ut. (jag använder förvisso papperskarta idag, och en enkel vägnavigator)

http://www.globe4x4.com/pack-tablette/index.html
SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Jag ser det såhär att jag hellre har en billig dator med mig så svider det inte så mycket om man blir av med den. Jag skulle tro att en vanlig bärbar med ssd istället för mekanisk disk istället räcker långt.

Annars har du ju http://www.mini-pc.se/ om du vill bygga en fastmonterad.

 

//Fredrik
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Toppenbra svar, tack! Min tanke gick först ut på samma som Fredrik nämner, billigt som man kan "klara av" att förlora. Nackdelen är om den går sönder när man som mest behöver den. (Murphy är inte långt borta)

Martin och Johnny, bra tips som jag ska försöka hitta lite mer information om. Har även varit i kontakt med en svensk återförsäljare av Getac, som är liknande Panasonic. Aqeri som de heter har även andra typer av utrustning i rugged format. Dock springer priset upp en del som Martin säger, det är ju ofta små serier för speciella ändamål. (Ofta militära eller marint)

Det som jag tänkte göra (lite jobb-hjärna som kickar igång) är att försöka bedöma vilka krav jag behöver ta med i beslutet, så jag kan väga de mot riskerna jag tar att inte välja skydd (som Fredrik är inne på)

Om man bortser från stöld och användaren i fösta läget och fokuserar på fysiska miljön så ser jag följande:

Fukt - Liten (Nytvättade händer, kliva in från regn), Medel - (Kondens, stänk eller spill med mat/vatten, extrem luftfuktighet/monsun), Stor (Tål att hamna i vatten under kortare tid, användas ute i regn), Extrem (Tål högtryckstvätt, lättare kemikalier/oljor)

Temperatur - Liten (Tål klimat motsvarande inomhus vid användning), Medel (Tål att användas utomhus i tempererat klimat 0-+20), Stor (Tål utomhus -15-+35), Extrem (Tål att användas i extrema klimat eller har intern värme/kyla)

Vibrationer (återkommande harmióniska vibrationer) - Liten (Tål att användas i kontor, bära i väska på axeln), Medel (Tål fältarbete/ montering i bussar el dyl.), Stor (Tyngre fältarbete, "hela" grusvägar eller kortare extrema partier med lugn körning), Extrem (Tål tvättbräde vägar, Rally, montering på ribb båt/Endoro)

Stötar - (Tillfälliga eller icke harmoniska vibrationer) - Liten (Bäras till runt i väska/till och från jobbet), Medel (Kan skramla runt i låda, tappas mot mjukare underlag/bilmatta/gräs, monterad tål den mindre gropar i väg/fartgupp), Stor (Kan tappas från "bärhöjd"/1m ner i packad grus eller jord, monterad tål den större gropar i väg/trottoarkanter), Extrem (Tål fall i asfalt, rock bouncing, kollision som ger mindre bucklor på bil eller våg som kastar runt personer)

Vad mer behöver man skydda sig emot vad gäller miljön? Har jag tänkt galet eller tagit i för mycket?

//Johan
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Hej. En snabb titt på Globe 4x4 så tolkar jag att fokus ligger på deras karttjänst. Tablett som de säljer ser ut att vara Panasonic Toughpad och Getac, Laptop är Panasonic Toughbook CF18 och CF19. Telefonerna var svårt att bedöma från bilden. //Johan
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej,

Nu kan jag inte riktigt utläsa vad du skall ha datorn till, men jag utgår från navigering?

Då hade jag hoppat laptop och gått på en iPad (eller liknande).
Fördelen med just iPad är tillbehören, moteringsfästen, skydd mm.

Det finns en massa bra navigerings-appar till iPad som täcker större delen av världen och ens behov.
Man kan om man vill även trycka in sina egna GPX-spår mm på vissa appar.
Fler fördelar med iPad (med rätt skydd, tex Otterbox) är att den är stöttålig, dammskyddad, stänkskyddad och skärmen har skydd mot repor.
Man tar lätt med den från bilen när man går ut.
Jag använder även min som musikspelare kopplad till bilstereon och för att titta på film (när vi slagit läger ;) ).
iPaden har även inbyggd GPS-mottagare så slipper man ytterligare en pryl att hålla reda på.

För att säkra upp så har jag en Garmin GPS (Montana 600) där jag lätt kan tanka ner GPX spår, konstiga kartor mm, sånt som jag inte orkar hålla på med på iPaden.

Till nästa år tänker jag ev lyxa till det med en MS Surface Pro 3 att ha för att kika på vägalternativ osv på kvällarna (med Garmin Basecamp), men det är mest "måste ha allt"-rösten som säger det :)
Jag har klarat mig utmärkt med iPad,  vanlig GPS och lite pappkartor.
Keep it simple ... ;)

 

 
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Det du beskriver är en väg att gå. Det jag tänkte var nog mer än bara navigering. Lagring av bilder och dokument, både inför resa och under resan. Föra dagbok, minnesanteckningar, kanske utkast till bok. Möjligen även (om man har tur) utföra arbete på distans. Alla användningsområden är intressanta att väga in i bedömningen. Jag tror inte att en lösning fungerar för alla utan tänkte mig tråden mer för att lyfta upp frågan om vilket stöd man känner att man behöver, vilka utmaningar behöver den utrustningen klara och vilka alternativ finns det att välja på.

Din tanke med Ipad/tablet är bra, det jag är orolig för är just vibrationer. (Efter min egen upplevelse där delar i datorn vibrerat sönder) Min oro inför resan var de mekaniska hårddiskar som jag hade med mig (vilka klarade sig bra) och efter det började jag undra kring vad som skulle passa mig bättre. Jag navigerar gärna med papperskartor och skriver i anteckningsböcker, lowtech rules. Men om jag har alternativet att även ha ett tekniskt stöd så vill jag antingen ha ett stöd jag kan lita på eller ett par så jag har redundans om någon går sönder. Ofta tror jag man tar det man redan använder eller äger. Det jag funderar kring är att titta på problemet lite mer som ett företag, vad är behovet och vilka krav ställs på utrustningen.

Sen blir det självklart en fråga om kronor när man ska välja utrustning, hur mycket tycker jag att det är rimligt att betala i förhållande till hur mycket jag nyttjar den och risken med att det jag väljer inte klarar resan.
SWES-06
Posts: 23
Joined: 2013-06-10 14:50
Name: Carl Ternsell

Post by SWES-06 »

Panasonic Toughbook är rimligt prissatta i USA. En bekant köpte för ca 4500 kronor.
Post Reply